fbpx

Veel bedrijven zetten hun plannen voor verduurzaming ‘nu even’ in de ijskast. De corona-onzekerheden hebben terughoudend gemaakt met innovatie en investeringen. De focus ligt op overleven op de korte termijn, de verduurzaming gaat op de lange baan. Dat is niet slim!

Van uitstel komt vaak afstel.
Wanneer de markt weer aantrekt, hebben duurzame trajecten namelijk opnieuw het nakijken. Immers, dan ligt de focus bij de opschaling en bij back-to-normal. Beslissen over een andere betere koers is dan echt niet makkelijker dan nu. De maatschappij is ook aan het herijken geslagen: zoals we de dingen gedaan hebben, dat gaat niet meer. Hoog tijd om met de bezem door oude werkwijzen te gaan en de organisatie voor te bereiden op ‘het nieuwe normaal’. De huidige economische omstandigheden bieden daarvoor nieuwe mogelijkheden.

De markt vraagt erom
In de ‘nieuwe normaal’ economie zullen klanten andere eisen stellen aan hun toeleveranciers. Naast arbeidsomstandigheden gaan die eisen over productiemethodes, leveringszekerheid. Globalisering, en import van essentiële onderdelen is niet langer vanzelfsprekend. Zo wordt in de maakindustrie reshoring een serieuzer optie en maakt de fashion industrie innovaties met hun samples.

Het wel doen, scoort
Meer bedrijven die hierin vernieuwende keuzes maken, halen het nieuws. Een computer technicus die machines op afstand onderhoudt, doet dat nu vanwege coronamaatregelen vanuit huis. Zijn baas hoeft nu minder kilometers te vergoeden en de klant is even tevreden als voorheen. Uitstekende ingreep, houden zo.

Besparen is voordelig
Kiezen voor duurzamere maatregelen bespaart geld. Zie de Lean methodiek, veel van deze technieken en methodes worden ook gebruikt bij het verduurzamen van een bedrijf. Wat je niet verbruikt is goed voor de wereld en jouw portemonnee. Zo is het afval van Heineken een grondstof voor andere producten; de brouwer hoeft minder af te voeren. Met een lagere kostprijs of een betere concurrentiepositie is een sterker bedrijf het gevolg.

Angst als slechte raadgever
De reden om te wachten met investeren is vaak de angst voor nog meer slechte tijden. Hoe begrijpelijk die zorgen ook zijn, het uitstellen van verbeterslagen gaat bedrijven niet door de crisis helpen. Wie nu gaat onderzoeken hoe zaken anders, beter kunnen, plukt daar direct én later de vruchten van.

Personeel is betrokken
Medewerkers zullen graag willen helpen. Ze voelen urgentie, sommigen hebben tijd en zullen willen bijdragen aan het voortbestaan van hun baan. Zij zullen de versterking van het bedrijf zien als ‘vasthouden aan de strategie’. Pak het grondig aan: pleeg achterstallig onderhoud en maak werk van innovatie. Bespaar op toekomstige kostenposten door ook de werknemersmotivatie, financieringsconstructies, in- en verkooproutines en communicatiestructuren tegen het licht te houden.

Creatief meedenken
Genoeg redenen om te stoppen met afremmen, en aan de slag te gaan met het verduurzamen van de organisatie. Goede consultants zijn bij uitstek in staat creatief mee te denken en hebben ook belang bij dit perspectief. Dus ook hun rekening hoeft geen angst in te boezemen. Te denken valt aan werk-op-rekening: een deel van het advieswerk kan met garantstelling worden gefinancierd en betaald als de economie weer aantrekt. Of werk met goede no-cure-no-pay afspraken. Dus mocht cashflow momenteel een probleem zijn, dan betaal je me toch gewoon volgend jaar!