fbpx

Enig idee wat de meest voorkomende vraag van klanten aan Zinnige Zaken is? Het is eigenlijk de meest logische vraag in een tijd van verandering. Het is: “Ik wil of moet iets met duurzaamheid, maar ik heb eigenlijk geen idee waarmee ik moet starten!”

Bijzonder dat organisaties best willen veranderen, maar eigenlijk geen idee hebben hoe ze dat moeten doen. Misschien is het hebben van een ambitie rondom duurzaamheid daarom een soort verandering die echt anders is dan veel dagelijkse aanpassingen of veranderingen die je als ondernemer gewend bent door te maken.

Een gevleugelde uitspraak is daarom:

Misschien zitten we niet in een tijd van veranderingen, maar in een verandering van tijd!

Veel van wat we altijd gewend waren om te doen, de manier waarop we met verandering omgaan, lijkt met het aanpakken van duurzaamheid in de organisatie opeens heel anders te gaan. Vroeger maakte je gewoon winst door je kosten van de opbrengt af te trekken en wat je overhield, was voor de ondernemer. Tegenwoordig begint het allemaal wat lastiger te worden. Neem nou als voorbeeld het uitgangspunt ‘de vervuiler betaalt’. Het is ook voor een de ondernemer helemaal niet eenvoudig om hier gehoor aan te geven, zonder jezelf heel veel vragen te stellen.

Daarnaast hebben we een overheid die steeds meer eisen gaat stellen. Je moet steeds vaker ergens aan voldoen, omdat daar wet- en regelgeving over is ontstaan. Bijvoorbeeld Milieuwetgeving, maar ook een quotum van het soort mensen dat je in dienst neemt, kan iets zijn waar de overheid zich mee bemoeid. Vaak worden dergelijk verwachtingen van de overheid ondersteund door een fiscale regeling of een subsidie. Het getuigt dan op vele fronten van goed ondernemerschap als je slim in speelt op de mogelijkheden om ergens bij ondersteund te worden.

Tot slot een ontwikkeling die echt van impact wordt. Je klanten gaan zich uiteindelijk ook voor duurzaamheid uitspreken. Tegenwoordig word je steeds meer gedwongen, door juist je klanten, om mee te bewegen richting duurzaamheid. Er zijn genoeg voorbeelden waarbij bij de reguliere inkoop, net als bij aanbestedingen, ook de duurzaamheid van het product een belangrijk inkoop argument is. Denk hierbij aan: de gebruikte grondstoffen, de menswaardige productievorm, de levenscyclus en het mogelijke afdankgedrag. En lang niet alle bedrijven zijn al klaar voor deze omwenteling in gedachtengoed.
Dus daarom is de vraag: ‘Waar en hoe begin ik?’, eigenlijk heel logisch.

Er is goed nieuws. In onze praktijk blijkt vaak dat bedrijven vaak al veel meer doen dan waarvan ze zelf bewust zijn. En je bewust zijn van wat er al wel is en daarop dan verder bouwen, kan soms enorm veel verlichting geven bij het aangaan van nieuwe ambities. Veel ondernemers zien op tegen de grote stappen die volgens hen duurzamer worden, van hen vraagt, terwijl de grote van die stappen best kunnen variëren.

Ook al zijn het veranderingen van tijd, met een goed plan hoe je de toekomst in kunt gaan, heb je als ondernemer meer overzicht over de haalbaarheid van je ambities.