Over ons

Onze filosofie

Een goed ingevoerd MVO beleid wordt alleen geborgd in de organisatie wanneer de medewerkers zijn aangesloten. Het gaat immers vaak om verandering van gedrag en daarom is het zaak de medewerkers te betrekken en vooral te activeren.

Onze filosofie is gebaseerd op de methodiek van sociale innovatie, de systemische menskant in de organisatie. De mens in de organisatie zorgt voor de verandering en versnelling. 75% van het succes van elke innovatie zit verscholen in de sociale innovatie.

Het team

Ons team bestaat uit mensen met verschillende achtergronden, maar met een gedeelde passie. Deze passie zie je terug in onze benadering. Een vracht aan ervaring waarbij intern veel tijd en aandacht is voor onze eigen ontwikkeling. Iedereen in zijn kracht noemen wij dat.
Naast het kernteam beschikken wij over een netwerk van ongeveer twintig professionals die wij kunnen inzetten, zo weet je zeker dat je altijd het juiste antwoord krijgt op je vraag.

Eiso Frederiks

Na enkele banen, ben ik in de zomer van 1999 begonnen met mijn eerste onderneming. De wens om zelf iets neer te zetten, is altijd aanwezig geweest. Niet minder of meer betrokken dan mijn gemiddelde leeftijds-/peergroup genoot werd dit Robin Good. Het eerste evenementenbureau in Nederland dat zich specifiek richtte op maatschappelijke teamevents.  Hierdoor leerde ik hoe waardevol het voor mensen is als ze samen iets kunnen betekenen voor anderen/ mensen die anders in het leven staan. Dat dit energie geeft, inzichten, besef van verhoudingen en creëert vooral bewustzijn. Bewustzijn over de belangrijke rol die bedrijven en hun medewerkers kunnen innemen als het gaat over de toekomst van onze wereld; over de rol die jij als werknemer van die bedrijven daarin kunt hebben. En dat heeft me niet meer losgelaten. Anno nu is het besef dat het bedrijfsleven een sleutelrol kan spelen in de aanpak van maatschappelijke vraagstukken meer dan ooit aanwezig. Jong talent kiest bewust voor een werkgever die in contact staat met zijn omgeving.
Ik ben blij dat ik door Zinnige Zaken een bijdrage kan leveren aan een bewuste en betere wereld.

Pascal Bouwman

Geboren in een ondernemersgezin zit het ondernemen mij in het bloed. En hoewel ik niet altijd aandeelhouder ben geweest heb ik mij altijd ondernemer gevoeld. Vanaf 2003 heb ik de grote stap gemaakt en vanaf heb ik in diverse vormen invulling gegeven aan mijn drive en ambitie. In die tijd heb ik veel mooie organisaties van binnen mogen zien en ervaren. Dat heeft mij enorm verrijkt en toch ontbrak er iets…

Tot ik in 2015 bij Zinnige Zaken binnenliep. Vanaf dag één wist ik dat dit was wat ik zocht. Nu, bijna vier jaar verder, hebben we mooie en zinnige stappen gemaakt met onze organisatie. Er staat een mooie en solide basis en de toekomst ziet er goed uit.

Ik heb dan ook enorm veel zin deze mooie club, samen met onze groep mooie en bijzondere mensen, de volgende fase in te begeleiden.

Ga jij mee op onze reis?

Sociale onderneming

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen of CSR bestond als term nog niet echt en veel bedrijven vonden het maar vreemd dat ze tijdens hun teamuitje iets voor een ander moesten gaan doen. Zij waren toch degenen die in het zonnetje moesten worden gezet? Begrijpelijk, maar een kleine nuance won snel aan terrein; wat nu als anderen konden meeprofiteren van jullie bedrijfsuitje? Dan was er dubbel plezier. En dat credo is niet meer veranderd. Door de jaren heen aangevuld met de wetenschap dat onze programma’s in de kern gaan om intrinsieke motivatie van medewerkers en dat dat waarde heeft voor bedrijven. Daarbij genomen dat onderwerpen als MVO, duurzaamheid, circulair en Global Goals steeds belangrijker zijn geworden, komen we uit op het bewezen concept van Zinnige Zaken.

Geschiedenis

Zinnige Zaken is ontstaan uit de wens om iets anders te doen, iets nieuws te bedenken. Het idee om bedrijfsevenementen te gaan organiseren waar een kwetsbare groep uit de samenleving van mee kon profiteren, bleek een schot in de roos. De basisgedachte daarbij was: jij een leuke dag zij een leuke dag!

Wat we nog niet wisten was dat de impact van deze programma’s groot zou zijn. Vooral voor de medewerkers van de bedrijven die deelnamen aan deze events. Mensen ervoeren in korte tijd een bepaalde authenticiteit en dat bleek een interessant gegeven.

In deze beginperiode hoorden we vanuit de Angelsaksische wereld over C.S.R. (Corporate Social Responsibility) en ons werd vertel dat wat wij deden daar iets mee te maken had. In Nederland was MVO nog geen veelgebruikte term en weinig bedrijven waren er nog mee bezig.
Met de start van MVO Nederland (waarbij Zinnige Zaken haar bijdrage mocht leveren) werd het ondernemen met oog voor de omgeving langzaamaan bekender en meer ingebed.

Zinnige Zaken groeide met de jaren en werd een belangrijke speler in het activeren van medewerkers bij MVO. Immers een MVO-visie zonder betrokken medewerkers bleek vaak een lege huls. De term Corporate Vollunteering deed haar intrede.
Ook vonden we in deze periode aansluiting bij (lokale) overheden, zo hebben we de eerste week van Duurzaam Amsterdam georganiseerd; burgers betrokken maken door ze voorbeelden te geven van goede initiatieven in hun eigen stad bleek een groot succes. Ook bedrijven deden en masse mee. Een evenement dat nog steeds jaarlijks terugkeert.

Met de Millennials kwam langzaamaan een groep mensen naar voren die deze waarden voorop ging stellen. Die niet meer alleen het “ik” het belangrijkste vond. Organisaties hebben het nog steeds vaak moeilijk net deze generatie en andersom hebben zij een uitgesproken mening over het gedrag van die organisaties.
Lang liepen er diverse termen en benaderingen door elkaar. MVO, duurzaamheid, sustainability, circulair, inclusiviteit, iemand met goede bedoelingen was bij voorbaat al gedoemd te verdwalen. Gelukkig lijkt dit probleem met de komst van de Global Goals (SDGs, Werelddoelen) van de Verenigde Naties een oplossing te krijgen. Iedereen kan nu dezelfde taal spreken. En dat is hard nodig. Maar elkaar verstaan is één, er ook naar handelen (en dus in beweging komen) is twee. En daar komt Zinnige Zaken weer naar voren als partij die mensen weet te raken en in beweging te krijgen.

Belangrijke gebeurtenissen

1999 Oprichting Robin Good
2001 Afsplitising in Zinnige Zaken
2006 Mede oprichten Social Venture House
2007 Week Duurzaamheid Amsterdam
2007 On-boarding programma Rabobank
2008 Best jaar ooit
2009 Failissement
2010 Management Programma Maersk
2012 Grootste evenement, 700 deelnemers
2015 Event Bouwinvest
2017 450 Leerkrachten geactiveerd
2018 Organisatie aan laten sluiten op Global Goals
2018 Ondertekening SDG Charter
2019 Vergaande samenwerking met Good2Connect en Question Marks
2019 Huidige organisatie 11 vaste mensen een flexibele schil van 12

 

Stichting Zinnig Ondernemen

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen of CSR bestond als term nog niet echt en veel bedrijven vonden het maar vreemd dat ze tijdens hun teamuitje iets voor een ander moesten gaan doen. Zij waren toch degenen die in het zonnetje moesten worden gezet? Begrijpelijk, maar een kleine nuance won snel aan terrein; wat nu als anderen konden meeprofiteren van jullie bedrijfsuitje? Dan was er dubbel plezier. En dat credo is niet meer veranderd. Door de jaren heen aangevuld met de wetenschap dat onze programma’s in de kern gaan om intrinsieke motivatie van medewerkers en dat dat waarde heeft voor bedrijven. Daarbij genomen dat onderwerpen als MVO, duurzaamheid, circulair en Global Goals steeds belangrijker zijn geworden, komen we uit op het bewezen concept van Zinnige Zaken.

Partners (zorginstelling)

Wij werken met verschillende partners samen om de leuke en zinnige bedrijfuitjes te kunnen organiseren. Benieuwd wie dat allemaal zijn?
Neem gerust contact met ons op!

Interesse en/of nog vragen?

Neem gratis en geheel vrijblijvend contact met ons op!