fbpx

Over ons

Onze filosofie

Een goed ingevoerd MVO beleid wordt alleen geborgd in de organisatie wanneer de medewerkers zijn aangesloten. Het gaat immers vaak om verandering van gedrag en daarom is het zaak de medewerkers te betrekken en vooral te activeren.

Onze filosofie is gebaseerd op de methodiek van sociale innovatie, de systemische menskant in de organisatie. De mens in de organisatie zorgt voor de verandering en versnelling. 75% van het succes van elke innovatie zit verscholen in de sociale innovatie.

Het team

Ons team bestaat uit mensen met verschillende achtergronden maar met een gedeelde passie. Deze passie zie je terug in onze benadering. Iedereen in zijn kracht noemen wij dat. Een vracht aan ervaring waarbij intern veel tijd en aandacht is voor onze eigen ontwikkeling. 
Naast het kernteam beschikken wij over een netwerk van ongeveer twintig professionals die wij kunnen inzetten. Zo weet je zeker dat je altijd het beste antwoord krijgt op je vraag.

Eiso

Na enkele banen, ben ik in de zomer van 1999 begonnen met mijn eerste onderneming. De wens om zelf iets neer te zetten, is altijd aanwezig geweest…

EISO FREDERIKS

Niet meer of minder maatschappelijk betrokken dan mijn gemiddelde leeftijdsgenoot begon ik in de zomer van 1999 Robin Good. Het eerste evenementenbureau in Nederland dat zich specifiek richtte op maatschappelijke teamevents.

Hier leerde ik hoe waardevol het is voor mensen als ze samen iets kunnen betekenen voor onze kwetsbare medemens. Dit geeft instant energie, inzichten, creëert besef van verhoudingen en draagt bij aan bewustzijn.

Bewustzijn over de belangrijke rol die bedrijven en hun medewerkers kunnen innemen als het gaat over de toekomst van onze wereld. Over de rol die jij als werknemer daarin kunt hebben.
Die gedachte heeft me niet meer losgelaten.

Anno nu is het besef dat het bedrijfsleven een sleutelrol speelt in de aanpak van maatschappelijke vraagstukken groter dan ooit. Jong talent kiest bewust voor een werkgever die in contact staat met zijn omgeving.

Ik ben blij dat ik door Zinnige Zaken een bijdrage kan leveren aan een bewuste en betere wereld!

Esther

Na diverse functies in de financieel administratieve hoek ben ik bij Zinnige Zaken terechtgekomen.

Esther van der Wansem

Na diverse functies in de financieel administratieve hoek ben ik bij Zinnige Zaken terechtgekomen.

Daar ben ik de drijvende kracht in de binnendienst. Geen enkel evenement ontgaat aan mijn aandacht.

Mijn dagelijkse werk bestaat uit het begeleiden van onze klanten. Van aanvraag tot evaluatiegesprek.

Ondertussen leer ik van alles over de Werelddoelen van de Verenigde Naties (Global Goals). Want dat is een duidelijk punt aan de horizon voor iedereen die werkt bij Zinnige Zaken!

Henk

Na een carrière in de verzekeringswereld ben ik in 2009 bij Zinnige Zaken binnen gelopen.

Henk van den Berg

Na een carrière in de verzekeringswereld ben ik in 2009 bij Zinnige Zaken binnen gelopen. 

Mijn talent voor het onderhouden van contacten zet ik in bij mijn dagelijkse werkzaamheden. Het gegeven vertrouwen van de locaties waarmee wij werken, is de kurk waar onze evenementen op drijven. Immers, zonder locaties geen activiteiten.

Komt er een aanvraag binnen dan heb ik meestal al een lijstje van gegadigden in gedachten waar vaak één of twee opties uit komen rollen.

Naast de organisatie van de activiteiten doe ik ook graag de uitvoering van onze evenementen. Of de groep nou klein of groot is; iedereen juichend op de groepsfoto krijgen, is mijn beloning!

Mark

Bij mijn eerste beroepskeuze dacht ik hulpverlener te worden. Maar het is wat anders gelopen.

Mark Veldpape

Bij mijn eerste beroepskeuze dacht ik hulpverlener te worden. Maar het is wat anders gelopen.

In 2004 ben ik met Questionmarks|Verantwoord Ondernemen gestart en ging me specialiseren in Sociale Innovaties en Duurzame Inzetbaarheid Personeel.

Destijds kreeg ik nog vaak opmerkingen over het woord ‘Verantwoord’. Immers, niemand zou toch ‘onverantwoord willen ondernemen’?  

Hoe anders is het na 15 jaar in mijn hedendaagse praktijk. Nu erkent zelfs de VN dat heel goed anders kan. Dat het zelfs anders moet voor 2030. Onze economie is toe aan een nieuwe fase waarbij complexiteit van de samenleving van ons verlangt dat we veel zuiniger omspringen met onze grondstoffen en mensen die deze grondstoffen verwerken.

Vooral deze ‘mens’ is in mijn ogen de spil in dit succes. Niet alleen als consument, maar vooral in de rol van de producent die een cruciale rol speelt in een duurzame circulaire economie. 

Binnen Zinnige Zaken vervul ik de rol van Strategisch Veranderkundige en Transitiebegeleider en help actief organisaties -en (vak-)mensen binnen organisatie- een volgende stap te maken in hun eigen toekomst.

Monique

Ik ben een interimmanager met maatschappelijke verantwoordelijkheid als uitgangspunt.

Monique Morée-Saeijs

Ik ben een interimmanager met maatschappelijke verantwoordelijkheid als uitgangspunt.

Zo organiseer ik Koploperprojecten waarin ondernemers doorgelicht worden, geïnspireerd en gecoacht worden in het verduurzamen van hun onderneming. Daarnaast ben ik werkzaamheden als zelfstandig adviseur onder de naam MVO Interim Services. Ik adviseer goededoelenorganisaties omtrent kwaliteitsmanagement, lerende organisaties, het inzetten van vrijwilligers en de Global Goals.

Ook ben ik actief als procesbegeleider van Stichting WaardZaam waarbij ik ondernemers en organisaties binnen de regio Krimpenerwaard actief aanzet om hun organisatie te verduurzamen.

In mijn vrije tijd bouwnik samen met mijn echtgenoot een duurzaam huis (bijna passief) omdat het leuk is maar ook omdat ik zo ervaring op kan doen met duurzame maatregelen.

Deze ervaringen komen goed van pas tijdens mijn missie om de wereld mooier te maken.

Pascal

Geboren in een ondernemersgezin zit het ondernemen mij in het bloed. En hoewel ik niet altijd aandeelhouder ben geweest heb ik mij altijd ondernemer gevoeld.

Pascal Bouwman

Geboren in een ondernemersgezin zit het ondernemen mij in het bloed. En hoewel ik niet altijd aandeelhouder ben geweest heb ik mij altijd ondernemer gevoeld. Vanaf 2003 heb ik de grote stap gemaakt en vanaf heb ik in diverse vormen invulling gegeven aan mijn drive en ambitie. In die tijd heb ik veel mooie organisaties van binnen mogen zien en ervaren. Dat heeft mij enorm verrijkt en toch ontbrak er iets…

Tot ik in 2015 bij Zinnige Zaken binnenliep. Vanaf dag één wist ik dat dit was wat ik zocht. Nu, bijna vier jaar verder, hebben we mooie en zinnige stappen gemaakt met onze organisatie. Er staat een mooie en solide basis en de toekomst ziet er goed uit.

Mijn grootste kracht zit in de zakelijke benadering van maatschappelijke uitdagingen. Dat komt mede door een grote voorliefde voor dingen die niet in het doosje passen en een giga weerstand tegen de status-quo. Mijn grootste uitdaging is mijn passie en energie te beheersen zodat deze optimaal ingezet kan worden.

Voor de toekomst heb ik vooral enorm veel zin deze mooie club, samen met deze mooie en bijzondere groep mensen, de volgende fase in te begeleiden.

Ga jij mee op onze reis?

Rick

Na meerdere stages gehad te hebben binnen de marketing en communicatie ben ik na 3 jaar terecht gekomen bij zinnige zaken.

Rick van der Driesschen

Na meerdere stages gehad te hebben binnen de marketing en communicatie ben ik na 3 jaar terecht gekomen bij zinnige zaken.

Sinds ik hier als stagair ben binnen gekomen wel aan het denken gezet als het gaat om duurzaamheid en in je leven je keuzes bewuster maken en meer nadenken over wat de gevolgen zijn van mijn beslissingen.

Ik ben erg dankbaar dat ik bij zinnige zaken mijn stage mag lopen en ga zeker waanzinnige dingen doen en ontdekken tijdens mijn periode hier.

Ik ben er van overtuigd dat ik veel leer tijdens mijn stage zowel op persoonlijk als leerondersteunend vlak wat zeer zinnig gaat zijn voor mijn ontwikkeling en ervaringen.

Rigo

Als verandergids help ik je bij het vinden van de beste weg naar een betekinsvolle en gelukkige samenleving.

Rigo Stegeman

Als verandergids help ik je bij het vinden van de beste weg naar een betekinsvolle en gelukkige samenleving.

Wil je meer betekenis geven aan je organisatie, een positieve bijdrage leveren aan de Global Goals of zoek je een oplossing voor een maatschappelijke uitdaging? Ik bied nieuwe inzichten en verbind innovatieve oplossingen aan een integrale aanpak. 

Als verandergids ben ik inspirator, innovator, inititiator, verbinder, trainer en coordinator.

In mijn priveleven ben ik gelukkig partner, trotse papa en fervent mountainbiker. 

Ik geloof dat we gelukkiger, zinvoller en duurzamer leven als we samen bereid zijn af te wijken van de gebaande paden. Maar het veranderen van richting is vaak lastig en daarom help ik graag met het vinden van de beste weg.

Roel

Ondernemers op een ander, meer succesvoller spoor zetten; dat is mijn missie

Roel Westra

Ondernemers op een ander, meer succesvoller spoor zetten; dat is mijn missie. Meer dynamiek in de tent. Daarbij hoeven ze alleen maar te kijken naar het menselijk kapitaal binnen hun bedrijf. Ik maak zichtbaar hoeveel van dat kapitaal er momenteel onbenut is, en hoe ondernemers in de toekomst slimmer kunnen werken. Met meer plezier. Met meer rendement. 

Al 13 jaar ben ik werkzaam als aanjager, coach, projectleider en adviseur bij ondernemingen, overheid en in maatschappelijke projecten. Daarbij verbind ik mijn kennis en ervaring aan de (nieuwe) behoeftes en wensen van bedrijven en medewerkers. Als die combinatie klikt, is de vooruitgang ingezet. 

Ik excelleer in 3 dingen; Initiëren, verbinden en routes uit stippelen. Ik denk in mogelijkheden, toon visie en bind partijen. Ik bouw relaties, smeed samenwerking en jaag dit aan. Ik weet altijd verbinding te leggen, mijn enthousiasme werkt aanstekelijk. Ik creëer een onderlinge gunfactor en stuur op resultaat. Ik vertaal eenvoudig concept naar praktijk, en stippel de bijbehorende route uit.

Sociale onderneming

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen of CSR bestond als term nog niet echt en veel bedrijven vonden het maar vreemd dat ze tijdens hun teamuitje iets voor een ander moesten gaan doen. Zij waren toch degenen die in het zonnetje moesten worden gezet? Begrijpelijk, maar een kleine nuance won snel aan terrein; wat nu als anderen konden meeprofiteren van jullie bedrijfsuitje? Dan was er dubbel plezier. En dat credo is niet meer veranderd. Door de jaren heen aangevuld met de wetenschap dat onze programma’s in de kern gaan om intrinsieke motivatie van medewerkers en dat dat waarde heeft voor bedrijven. Daarbij genomen dat onderwerpen als MVO, duurzaamheid, circulair en Global Goals steeds belangrijker zijn geworden, komen we uit op het bewezen concept van Zinnige Zaken.

Geschiedenis

Zinnige Zaken is ontstaan uit de wens om zaken te doen op een andere manier, om zelf iets nieuws te bedenken. Het idee om bedrijfsevenementen te organiseren waar een kwetsbare groep uit de samenleving van mee kon profiteren, bleek een schot in de roos.
De basisgedachte daarbij was: jij een leuke dag; zij een leuke dag! 
Wat we nog niet wisten was dat de impact van deze programma’s groot zou zijn. Vooral voor de medewerkers van de bedrijven die deelnamen aan onze events. Mensen ervoeren in korte tijd een bepaalde authenticiteit en dat bleek een interessant gegeven.
In deze beginperiode hoorden we vanuit de Angelsaksische wereld over C.S.R. (Corporate Social Responsibility) en ons werd verteld dat wat wij deden daar iets mee te maken had. In Nederland was MVO nog geen veelgebruikte term en weinig bedrijven hielden zich er nog mee bezig.
Met de start van MVO Nederland (waaraan Zinnige Zaken ook haar bijdrage heeft mogen leveren) werd het ondernemen met oog voor de omgeving langzaamaan bekender en meer ingebed.

Zinnige Zaken groeide met de jaren en werd een belangrijke speler in het activeren van medewerkers bij MVO. Immers een MVO-visie zonder betrokken medewerkers bleek vaak een lege huls. De term Corporate Volunteering deed haar intrede.
Ook vonden we in deze periode aansluiting bij (lokale) overheden. Zo hebben we de eerste week van Duurzaam Amsterdam georganiseerd. Doel was  burgers betrokken te krijgen bij duurzaamheidsvraagstukken door ze voorbeelden te geven van goede initiatieven in hun eigen stad. Het bleek een groot succes. Ook bedrijven deden en masse mee. Inmiddels gaat dit evenement zijn elfde jaar in!

Met de Millennials kwam langzaamaan een groep mensen naar voren die deze waarden voorop ging stellen. Die niet meer alleen voor het “ik” gingen. Voor veel organisaties vaak nog wel een uitdaging om op ze in te tunen. Andersom heeft deze groep vaak ook uitgesproken mening over het wel en wee van deze organisaties. Dat het belangrijk is dat ze elkaars taal gaan spreken; daar is iedereen het intussen wel over eens.

Lang liepen diverse termen en benaderingen door elkaar. MVO, Maatschappelijke betrokkenheid, duurzaamheid, sustainability, circulair, inclusiviteit; iemand met goede bedoelingen was bij voorbaat al verdwaald in de terminologie. Gelukkig lijkt dit probleem met de komst van de Global Goals (SDGs, Werelddoelen) van de Verenigde Naties een oplossing te hebben gevonden. Iedereen kan nu dezelfde taal spreken. En dat is hard nodig op weg naar 2030. Want dan moeten we ze gezamenlijk gerealiseerd hebben. Elkaar verstaan is één maar er ook naar handelen (en dus in beweging komen) is twee. En daar komt Zinnige Zaken weer op het podium als partij die mensen weet te raken en in beweging te krijgen.

Zeven Zinnige Zaken

Stichting Zinnig Ondernemen

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen of CSR bestond als term nog niet echt en veel bedrijven vonden het maar vreemd dat ze tijdens hun teamuitje iets voor een ander moesten gaan doen. Zij waren toch degenen die in het zonnetje moesten worden gezet? Begrijpelijk, maar een kleine nuance won snel aan terrein; wat nu als anderen konden meeprofiteren van jullie bedrijfsuitje? Dan was er dubbel plezier. En dat credo is niet meer veranderd. Door de jaren heen aangevuld met de wetenschap dat onze programma’s in de kern gaan om intrinsieke motivatie van medewerkers en dat dat waarde heeft voor bedrijven. Daarbij genomen dat onderwerpen als MVO, duurzaamheid, circulair en Global Goals steeds belangrijker zijn geworden, komen we uit op het bewezen concept van Zinnige Zaken.

Onze verhalen

Help, ik ben sociaal ondernemer!

Wat wil je later worden als je groot bent? Waar andere kinderen vaak antwoorden gaven als brandweer of politie, was mijn antwoord steevast dat ik mijn eigen zaak wilde.

Dat noemde ik toen zo, mijn vader had namelijk ook een eigen zaak.

Meer lezen >

Global Goals voor het MKB: nut of noodzaak?

Herken je deze vragen: wat zijn de Global Goals (ook wel SDG’s genoemd), wat kan of moet ik er mee en hoe pak ik dat dan aan?

Wij horen deze vragen regelmatig, zeker onder het kleiner MKB. Daarom bieden we je graag wat inspiratie en praktische tools aan. Meer lezen >

Maatschappelijke partners 

Wij werken met verschillende maatschappelijke partners om samen tot een breed aanbod aan bedrijfsuitjes te komen. Hieronder vind je een overzicht van partijen waarmee we onvergetelijke programma’s hebben georganiseerd in de afgelopen 20 jaar. Wil je meer weten of ken je misschien een organisatie voor wie we ook een keer aan de slag kunnen? Neem dan gerust contact met ons op!

Interesse of vragen?

Neem direct contact met ons op!