fbpx
… dan doe ik dit en alles staat sil!

… dan doe ik dit en alles staat sil!

De nieuwe realiteit zakt langzaam maar zeker in. Was het vorige week nog “business as usual”, met enige bedenking en voorzichtigheid. Dit weekeinde veranderde alles. Opeens stond alles stil, het was alsof mijn jeugdheldin Tita Tovenaar in haar handen geklapt heeft.
In de serie was het vooral bedoeld zodat Tita een van haar foutjes weer eens kon herstellen, nu lijkt het wel of we met ons allen een foutje van moeder natuur moeten herstellen. Ook lijkt het wel of ik samen met Tita meekijk naar een stilstaande wereld. Bij mij gaat alles door, zij het op een soort van surreële manier, maar om mij heen likt alles stil te staan.

En dat doet zeer; zeer in de portemonnee, zeer in het enthousiasme wat we hebben om ons mooie bedrijf uit te bouwen en zeer in het vertrouwen in de toekomst. Ik weet dat we niet alleen staan in deze misère en dat helpt een beetje.Ook weet ik dat het tijdelijk is en ook dat geeft hoop. En deze hoop werd mede gesteund door het pakket van maatregelen wat onze overheid heeft samengesteld om ondernemers als ons te helpen.

Wat mij enorm geholpen heeft is dat ik een rondje ben gaan bellen met “onze vrienden”, onze klanten, leveranciers en partners. Zo weet ik nu hoe zij in de wedstrijd staan, dat we niet alleen staan en dat we samen willen werken aan een mooie toekomst. Zakte me maandag de moed nog wat in de schoenen, zo merk ik nu dat ik strijdbaar ben. Zin heb om ook deze tegenslag te overwinnen. Zin heb om weer te geloven in de sprookjes. En er van overtuigd ben dat het aan het einde van deze aflevering allemaal weer goed komt. Net zoals elke week bij Tita Tovenaar 😉

Meest zinnig bedrijf van 2020

Meest zinnig bedrijf van 2020

Vorige week kregen we hoog bezoek. Een afgevaardigde van het Ministerie van Zinnige Zaken heeft ons uitgeroepen tot het meest zinnige bedrijf van 2020!

Daar zijn we uiteraard super trots en dat delen we graag met jullie.

De Global Goals nader toegelicht

De Global Goals nader toegelicht

Alle informatie over de Global Goals, de SDGs, de Sustainable Development Goals en de Werelddoelen

Momenteel wordt er veel gesproken over thema’s als maatschappelijke verantwoordelijkheid, duurzaamheid en sociaal ondernemerschap. Kranten en nieuwsbulletins staan vol met rapportages en onderzoeken die de noodzaak hiertoe aan de orde stellen. Mede aangezwengeld door een steeds bewuster wordende en acterende consument en werknemer.

(meer…)

Gezocht: de geheimzinnige groene etaleur

Gezocht: de geheimzinnige groene etaleur

 

In haar Trendrapport brengt de AFM de trends die de financiële markten beïnvloeden in kaart en weegt zij de risico’s van deze trends af. Zodat financiële instelling dit kunnen meenemen in hun agenda en de AFM daar haar toezicht op kan toe spitsen. In oktober bracht de AFM het trendrapport 2020 uit. Daarin wordt, onder andere, bijgaande trend benoemd. Vele hebben er waarschijnlijk overheen gelezen hebben. En eerlijk is eerlijk, het omvat ook maar een kleine passage in het rapport. Maar mij triggerde dit stukje juist enorm en dan gaan bij mij de radertjes draaien. (meer…)

Vijf concrete tips om aan de slag te gaan met de Global Goals. Tip 5 van 5

Vijf concrete tips om aan de slag te gaan met de Global Goals. Tip 5 van 5

Tip 5) Partner-up!

De Global Goals bieden een ideaal platform voor je MVO aanpak. Er is een gemeenschappelijke (beeld)taal, er zijn gemeenschappelijke uitdagingen en organisaties kunnen veel van elkaar leren.

Al snel ervaar je dat je sommige doelen niet alleen kunt behalen, daar heb je vaak hulp van anderen bij nodig. Ga in gesprek met je stakeholders en zoek nieuwe partnerschappen.

Samen bereik je veel meer en veel is al gedaan!

Neem je aanpak op in plannen en rapporten en deel deze!

Vijf concrete tips om aan de slag te gaan met de Global Goals. Tip 4 van 5

Vijf concrete tips om aan de slag te gaan met de Global Goals. Tip 4 van 5

Tip 4) Activeer je medewerkers!

75% van het succes van alle veranderingen hangt af van je sociale innovatie kracht. 75% hangt dus af van de mate waarin jij in staat bent deze andere mindset, dat andere gedrag te internaliseren.

Dat bereik je het beste door je medewerkers te activeren. De top ontwikkelt de visie, de experts stellen het business plan op en de medewerkers maken de vertaling naar de dagelijkse praktijk. Met de aanwezige kennis en expertise bed je de Goals daadwerkelijke in je organisatie in. Op organisatie-, afdeling- en individueel niveau.

Focus je vooral op de groep “enthousiastelingen” en ga daarmee aan de slag, de rest volgt vanzelf!

Vijf concrete tips om aan de slag te gaan met de Global Goals. Tip 3 van 5

Vijf concrete tips om aan de slag te gaan met de Global Goals. Tip 3 van 5

Tip 3) Verbind je business!

De Global Goals zijn pas echt geïntegreerd waanneer deze onderdeel uit maken van je dagelijkse business. Wij gebruiken hiervoor het Sustainable Business Plan.

Hierin zorg je dat de aanpak een plek krijgt in het hart van je organisatie. Dat deze onderdeel wordt van je product en dienst, dat het een vast thema wordt tijdens vergaderingen, dat medewerkers snappen wat hun bijdrage is, dat je huisvesting een toonbeeld is van je ambitie, dat …

Geef elke Focus Goal zijn eigen Goalkeeper!

Vijf concrete tips om aan de slag te gaan met de Global Goals. Tip 2 van 5

Vijf concrete tips om aan de slag te gaan met de Global Goals. Tip 2 van 5

Tip 2) Maak jullie verhaal!

Al sinds mensenheugenis gebruiken we verhalen om boodschappen over te brengen. Zorg dus dat je jouw boodschap verpakt in een verhaal; wij noemen dit jouw Sustainable Story. Dit verhaal vertelt wat jullie aanpak is, hoe je dit doet en waarom het logisch is dat juist jullie dit doen.

Een goed en logisch verhaal maakt het een stuk eenvoudiger om de boodschap over te brengen en inspireert mensen om mee te denken.

Gebruik de Golden Circle van Simon Sinek ter inspiratie!

Vijf concrete tips om aan de slag te gaan met de Global Goals. Tip 1 van 5

Vijf concrete tips om aan de slag te gaan met de Global Goals. Tip 1 van 5

Tip 1) Maak keuzes!

Elke organisatie is uniek en dus is elke aanpak uniek. De bouwstenen zijn gelijk en uitwisselbaar, maar het resultaat is altijd maatwerk. Het begint bij te bepalen welke doelen het beste passen bij jouw organisatie.

Dat wil niet zeggen dat je de overige vergeet. Op de doelen die passen bij jouw organisatie daar ontwikkel je een strategie, plan je concrete acties, daarop ga je vonken.    De overige doelen neem je op in je beleid, daarop ga je vinken.

Tussen de drie en vijf doelen werk het best!