fbpx

HR Programma’s

Een van de pijlers van Zinnige Zaken is dat we geloven in én-én. Je interne doelen behalen én daarbij direct iets terugdoen voor de samenleving gaan namelijk heel goed samen. Vanuit HR standpunt bekeken, zou je kunnen zeggen: aan alle activiteiten binnen het bedrijf die HR aangaan kun je een maatschappelijke component toevoegen. De voordelen zijn groot. Er is instant intrinsieke motivatie bij je medewerkers die het geleerde koppelen aan de emotie van de dag waardoor het lang blijft hangen en een maatschappelijke organisatie die er direct van meeprofiteert. Voor onze HR programma’s beschikken wij over een netwerk van professionals die de voorbereiding en begeleiding voor hun rekening nemen. Het beste van twee werelden zeg maar, wij met onze kennis en expertise aangevuld met specifieke kennis en expertise om te voorzien in jullie behoeften.

Waar kunnen wij een maatschappelijk element voor je aan toevoegen?

• Recruitment- en werving en selectieprogramma’s
• Kennismaking- en introductieprogramma’s voor nieuwe medewerkers

• Trainingen en workshops
• Competentie- en persoonlijke ontwikkeling
• Teambuilding en motivatie trainingen
• Young Talents/ programma’s voor high potentials
• Management development programma’s
• Samen brengen van teams en culturen bij fusies, verandering en overnames

De verschillende HR Programma’s

eteneten en drinken op locatie  
prijskaartjevanaf €49,50 p.p.

hoeveel mensen minimaal10 – 150 personen 
hoe langvanaf een halve dag 

Dubbelzinnige dag – Combineer het nuttige met het zinnige

Vergaderen met je collega’s over de kwartaalcijfers, de nieuwe doelen voor het komende jaar of de presentatie van een nieuw product; het was zelden zo inspirerend. Waarom? Omdat het gekoppeld wordt aan een middag aan de slag voor het goede doel. En dat geeft net dat beetje extra zodat deze bijeenkomst niet snel vergeten wordt. Daarnaast kom je op de meest onverwachte/bijzondere vergaderplekken bij hele leuke bijzondere mensen. Reken er maar op dat je medewerkers deze dag zullen onthouden. De locatie waar jullie komen trouwens ook want het werk is weer gedaan en niet te vergeten de indruk die jullie achterlaten bij de cliënten. Zij hebben een middag met hele rare mensen samen gewerkt.

Samenzinnige dag – Instant teambuilding

Vraag je je ook wel eens af waarom er nog steeds vlotten worden geknoopt, spellen op het strand worden gespeeld of sportdagen georganiseerd om teams te smeden? Vaak blijkt dat men er voor kiest uit onwetendheid en soms ook wel uit gemak.
Er bestaat namelijk al lang een alternatief waarmee je mensen echt raakt, waarbij  teams als het ware vanzelf ontstaan en als extra je hele afdeling meteen een geweldige boost krijgt. Juist! Dit fenomeen heet maatschappelijk teambuilden. Samen een doel behalen in de wetenschap dat er ook nog een derde partij is die er van mee profiteert. Dat is de kracht van deze programma’s. En je komt vaak ook nog eens op plekken waarvan je het bestaan niet eens wist.
Waarom zou je het niet eens proberen? Een sportdag organiseren kan altijd nog.

Diepzinnige dag – Ontdek jezelf

Vooral met jezelf en je collega’s aan de slag gaan op een bijzondere locatie? Daar hebben wij de Diepzinnige Dag voor ontwikkeld. Deze wordt gegeven in de vorm van een workshop die toe te voegen is aan een van de eerder genoemde uitjes, of los te boeken is.

De ervaring heeft ons geleerd (en talloze onderzoeken wijzen uit) dat wanneer mensen samen iets voor elkaar krijgen voor een ander, ze dat een goed gevoel geeft. Een prestatie leveren waar iemand echt mee geholpen is, die dat zonder jouw tussenkomst niet voor elkaar zou krijgen, biedt zingeving en zorgt voor een geluksgevoel. En dat gevoel houden mensen graag vast. Per toeval kwamen we er tijdens na-bel acties met opdrachtgevers  achter dat het merendeel van de medewerkers van die bedrijven zich nog precies wist te herinneren wat ze die ene dag, die soms meer dan vijf jaar geleden was, hadden gedaan en voor wie. Om deze reden heeft Zinnige Zaken in samenwerking met een aantal trainers maatschappelijke programmaonderdelen ontwikkeld die naadloos aansluiten bij bestaande trainingsprogramma’s en de daarbij horende trainingsdoelstellingen.

Sleutel hierbij is dat het programma een extra dimensie krijgt in de zin van dat het geleerde extra kan beklijven door de interactie met een bijzondere groep mensen. Dit heet ook wel experiential learning.

Denk aan workshop met als thema:

  • Vechtkunsten; samenwerken, communicatie, leiderschap
  • Sport en team; samenwerken, team, leiderschap
  • Muziek / theater; samenwerken, team, rolverdeling
  • Film maken; samenwerken, team, communicatie, creatief
  • Koken; samen eten, samenwerken
  • Improviseren; samen lachen, samenwerken
  • Haka, team, samen, energie
  • Communicatie; interne communicatie, samenwerken
  • Leiderschap; de rol van een leider, gedrag en communicatie
  • Teaming; zelfsturende teams

Enkele voorbeelden

 

CASE 1: MANAGEMENTTEAM VAN EEN NEDERLANDSE LUCHTVAARTMAATSCHAPPIJ

Programma: Tweedaagse teambuildingstraining waarbij de ‘handen uit de mouwen’ werden gestoken voor het goede doel. Het team kreeg reflectie over het functioneren van de teamleden en de teamvorming.

Vooraf gestelde doelen:
• Teambuilding
• Potentiële medewerkers leren kennen
• Een groepsgevoel creëren
• Praktische invulling geven aan het maatschappelijk betrokken beleid

Beschrijving: De wens van de opdrachtgever was te willen werken aan teambuilding onder supervisie van een trainer. Dit tijdens een tweedaags managementprogramma. Daarnaast moest het uitdrukking geven aan de maatschappelijke betrokkenheid van het bedrijf. Op de eerste dag heeft het team, samen met de doelgroep, het binnenplein van het tehuis een grote opknapbeurt gegeven. Er werd er niet alleen gewerkt maar ook veel met elkaar gedeeld. Zo vertelden de jongeren over hun leven en hun toekomstplannen en de managers over hun werk en ideeën. De tweede dag stond in het teken van reflectie en training. Zinnige Zaken heeft dit programma ontwikkeld in samenwerking met Pentascope; een landelijk werkend trainingsbureau. Dag twee begon met reflectie op de klusdag (hoe werken we samen, vieren we resultaten, maken we gebruik van elkaars kennis?). Vervolgens werd aandacht besteed aan het theoretische gedeelte over teamvorming en teamniveaus. Het laatste dagdeel is besteed aan individuele en collectieve voornemens met als belangrijkste vraag ‘Hoe kan men dit team transformeren van goed naar beter?’

Resultaten:
• De managers hebben de jongeren leren kennen op een manier die voor beide partijen leerzaam was
• De managers hebben met succes gewerkt aan onderstaande competenties
• Het zelfvertrouwen van de jongeren kreeg een boost. Ze waren oprecht trots op hun eigen prestaties en blij met deze nieuwe vorm van aandacht

In bovenstaand programma is gewerkt aan de volgende competenties:

Samenwerking; hard werken, hulp vragen en hulp bieden, organiseren, teamprojecten opzetten en uitvoeren
• Resultaatgerichtheid; medewerker wil meer, heeft werk op tijd af, meer dan 9-5 mentaliteit, wil uitdagende dingen aanpakken, drive om resultaat af te leverenIn- en extern netwerken;
• mensen kennen binnen eigen bedrijf, vergroten netwerk
• Leiderschapskwaliteiten

CASE 2: INTRODUCTIEDAG VOOR 100 MEDEWERKERS VAN EEN GROTE BANK

PROGRAMMA: De groep nieuwe medewerkers heeft “uitdagingen” gekregen bij diverse goede doelen en zo de kernwaarden en de bedrijfscultuur van hun nieuwe opdrachtgever ervaren.

VOORAFGESTELDE DOELEN:
• Spannend en bijzonder programma voor nieuwe medewerkers
• De kernwaarden van de organisatie tot leven brengen
• Competentie ontwikkeling
• Een gevoel van trots teweegbrengen
• Praktische invulling geven aan het maatschappelijk betrokken beleid

BESCHRIJVING: De opdrachtgever heeft Zinnige Zaken gevraagd een programma te ontwikkelen waarbij de merkwaarden (dichtbij, betrokken en toonaangevend) voor nieuwe medewerkers tot leven konden komen en zij zich trots konden voelen in hun keuze voor deze organisatie. In het voorjaar van 2008 heeft het pilot-programma voor 100 nieuwe medewerkers plaatsgevonden. Zo hebben zij een speeltuin gecreëerd voor kinderen van een pleegopvang, een speciale bus ontworpen en ingericht voor stagiaires van het ROC die de buurt helpen met juridische problemen, de stagiaires geholpen bij de externe communicatie van de buurthulp organisatie, geld ingezameld voor een veegmachine voor een zorgboerderij en een multifunctionele kas voor zorgboeren gebouwd. Aan het begin van de dag werden de verschillende groepen verdeeld over de uitdagingen. Bij aankomst op de locaties kregen zij een envelop overhandigd met hun uitdaging en werd een filmpje bekeken over het belang van hun bijdrage aan het goede doel. De groep moest in een half uur een plan van aanpak presenteren aan de manager van het goede doel. Nadat het plan was goedgekeurd, konden zij met hun gereedschap en de klaarliggende materialen de ‘klus gaan klaren’.

RESULTATEN:
• Zes van de zeven uitdagingen zijn voltooid
• Praktische en zinvolle invulling MVO beleid
• Alle uitdagingen pasten bij de kernwaarden
• De medewerkers zijn op bijzondere wijze gestart met hun carrière bij deze opdrachtgever

In bovenstaand programma is gewerkt aan de volgende competenties:
• Probleemanalyse; intelligentie, verbanden leggen, grote lijnen zien, oplossingen vinden
• Communicatieve vaardigheden; afstemmen, beknopt uitleggen plan, luisteren, discussie, compromissen sluiten, presenteren
• Samenwerking; hard werken en door werken, hulp vragen en hulp bieden, organiseren, teamprojecten opzetten
• Resultaatgerichtheid; medewerker wil meer, heeft werk op tijd af, meer dan 9-5 mentaliteit, wil uitdagende dingen aanpakken
• In- en extern netwerken, mensen kennen binnen eigen afdeling, vergroten extern netwerk

CASE 3: CONSULTANCY BEDRIJF WERKT AAN CASES VOOR EEN ZORGINSTELLING

PROGRAMMA: Een afdeling van een groot consultancybureau heeft een dag hun kennis en kunde ingezet voor een zorginstelling en een kleine gezamenlijke activiteit ondernomen met de doelgroep.

VOORAFGESTELDE DOELEN: – Medewerkers uitdagen met spannende en realistische cases – Verhoging samenwerking tussen de teamleden – Resultaatgericht werken – Praktische invulling van het maatschappelijk betrokken beleid

BESCHRIJVING: Veertig medewerkers hebben een zorginstelling uit Amsterdam geholpen met verschillende vraagstukken. Deze hadden betrekking op de fusie die de zorginstelling is aangegaan, de website die aan vernieuwing toe was, het aantrekken van nieuw personeel en het verbeteren van de functionaliteit van intranet. De veertig medewerkers zijn opgedeeld in vier groepen. In de ochtend werden de cases uitgediept en konden de consultants vragen stellen aan de medewerkers van de zorginstelling. ’s Middags is er met de zorgvragers geluncht en een kleine activiteit ondernomen. In de middag heeft iedere groep een korte presentatie gegeven over hun bevindingen en aanbevelingen. De aanbevelingen zijn overhandigd aan de directie van de zorginstelling. Een lid van de raad van bestuur heeft tijdens de borrel een prijs uitgereikt aan de groep die met het beste idee kwam n.a.v. hun vraagstukken.

Resultaten:
– Bijzondere oplossingen voor vraagstukken, problemen geanalyseerd met een externe blik
– Het begin van een samenwerking tussen dit bedrijf en de zorginstelling
– Praktische en zinvolle invulling MVO beleid

In bovenstaand programma is gewerkt aan de volgende competenties:

  • Probleemanalyse; intelligentie, verbanden leggen, grote lijnen zien, probleemanalyse, oplossingen vinden
    • Communicatieve vaardigheden; afstemmen, beknopt uitleggen plan, luisteren, discussie, compromissen sluiten, presenteren
    • Samenwerking; hard werken, hulp vragen en hulp bieden, organiseren, teamprojecten opzetten
    • Resultaatgerichtheid; medewerker wil meer, heeft werk op tijd af, meer dan 9-5 mentaliteit, wil uitdagende dingen aanpakken
    • In- en extern netwerken, mensen kennen binnen eigen afdeling, vergroten extern netwerk

Interesse en/of nog vragen?

Neem gratis en geheel vrijblijvend contact met ons op!