fbpx

De reden dat ik al meer dan twintig jaar met Zinnige Zaken bezig ben – en er voorlopig ook nog niet op uitgekeken -, is omdat het werk me steeds blijft verrassen. Je zou kunnen zeggen dat ik eigenlijk niet eens de kans krijg om iets anders te gaan doen. Ook al zou ik het bij wijze van spreken willen.

Voor het geld doe ik het niet. Er zijn zeker banen of vakgebieden te bedenken die beter betalen en prachtige carrièrepaden bieden. Daar gaat het me kennelijk niet om. Het werkveld is ook geen hogere wiskunde of raakt een of andere hightech oplossing waarmee eeuwige roem in het verschiet ligt.

 

De menselijke maat

Nee, ik denk dat het vooral komt omdat het zo menselijk is. Ergens over gaat (voor mij dan wel te verstaan). En dat zorgt ervoor dat mijn motor blijft draaien. Gelukkig hoor ik de geuite wens; we moeten terug naar de menselijke maat, ook steeds vaker om me heen. In het begin van mijn werkzame leven was dat nog wel eens anders. ‘wanneer ga je nou eens een echte baan zoeken?’. Men begreep vaak niet waar ik mee bezig was. En natuurlijk heb ik ook getwijfeld en er zijn ook wel een paar kansen op ander werk voorbij gekomen. Maar nee, elke keer bleek ik vast te zitten aan die ene rode draad waardoor ik dacht: ik ga gewoon weer verder.

Zelfs een faillissement dankzij de bankencrisis en een jaar lang geen events kunnen draaien door corona, hebben me niet van mijn stuk kunnen brengen. Dit is mijn levenswerk. En natuurlijk heb ik er door de jaren heen een boterham mee kunnen verdienen want anders had ik wel mòeten stoppen. Maar dat is niet gebeurd. De intrinsieke motivatie was er dus altijd en is er nog steeds.

 

De kern van Zinnige Zaken

Ik zal eens proberen te omschrijven wat volgens mij de kern is van wat Zinnige Zaken doet. En waarom dat de laatste tijd ook steeds belangrijker lijkt te worden.

Werelden samenbrengen die elkaar van nature niet zo snel opzoeken waardoor degene met de betere kansen en mogelijkheden de ander vanuit intrinsieke motivatie verder wil helpen.

Mensen worden als het ware opgelijnd om elkaar verder te helpen. En dan ook nog omdat ze dat zelf willen, niet omdat het moet van een ander. Een mooi concept toch?

En dat is de energie die ik de afgelopen twintig jaar voorbij zag komen bij alle events en uitjes die we hebben georganiseerd. En dat is intussen een aardige waslijst. Kun je je voorstellen dat ik deze gedeelde blijheid niet zomaar in kon ruilen? Maar alleen teamuitjes, daar vond ik het concept al lang veel te bijzonder voor. En ook vanuit onze opdrachtgevers kreeg ik dit vaak te horen. Maar hoe? Het vinden van de juiste insteek liet lang op zich wachten.

 

MVO

Daarnaast heb ik in de afgelopen jaren de opmars van MVO meegemaakt. De groeiende noodzaak van een andere kijk op onze aanwezigheid op deze planeet en de bewustwording die daarbij nodig is. Wat me vooral zo opviel, is dat iedereen er heel lang zijn mond vol over had maar dat daden uitbleven. Mensen voelden de urgentie wel maar zich tegelijkertijd toch niet aangesproken. Het was gewoon allemaal te ver van je bed. Niet ingevuld met een menselijke maat. Want smeltende poolkappen of leeg gekapte regenwouden heb je niet in Nederland. En er is ook geen directe fysieke dreiging waar wij hier last van hebben. Maar indirect kunnen we er wel degelijk wat aan doen. De intentie is er immers. En toen kregen wij een idee. Als wij de noodzaak tot gedragsverandering nou eens zouden koppelen aan ons succesverhaal. Duurzaamheid ‘menselijk’ maken en in gang zetten met intrinsiek gemotiveerde mensen.

En dat lijkt nu te gaan lukken. Corona heeft ons de kans geboden om gedegen over dit plan na te denken. En het staat nu als een huis. Het motortje dat al twintig jaar op eigen kracht draait, heeft er nu een grotere krachtcentrale naast staan die alvast warm aan het lopen is. Want mensen willen doorpakken met duurzaamheid. Dat merken we aan alles.

En de evenementen? We merken een enorme toename in vraag sinds de versoepelingen zijn doorgevoerd. Die behoefte onder de medewerkers is er gelukkig dus nog steeds. Misschien zelfs wel sterker dan ooit…

 

Een logo moet het karakter van de organisatie weerspiegelen.
In ons geval is dat zeker zo, en mooi om te zien is hoe het logo is mee ontwikkeld met ons bedrijf.

Logo Zinnige Zaken 2002

 

 

 

Logo Zinnige Zaken 2

 

 

 

 

 

 

Logo Zinnige Zaken 3

 

 

 

 

 

 

Logo Zinnige Zaken 2016