fbpx

Acteer, kom in actie!

De Global Goals integreren in je organisatie kun je op twee manieren doen. De eerste is veel tijd besteden aan het finetunen van alle details om vervolgens aan de slag te gaan. Het voordeel is dat je goede stappen kunt maken wanneer je eenmaal onderweg bent. Het nadeel is de tijd die het kost om alle details helder te krijgen. Vaak worden de feiten door de tijd ingehaald.

De andere methode minder onderzoeken en meer ervaren. Wij zijn meer een voorstander van deze tweede methode. Uiteraard begint dit ook met goed en gedegen onderzoek naar de resultaten die we willen bereiken, maar we gaan eerder van start.

In plaats van een stip, trekken we een streep op de horizon en dan gaan we op weg. Dit zorgt dat we eerder onderweg zijn en dat de reis ruimte overlaat voor de invulling van de mensen die aansluiten. En vaak moet je bij de eerste aanpak ook onderweg bijstellen dus die stip wordt in de praktijk vaak toch al een streep.

“De streep op de horizon geeft ruimte aan die mensen die onderweg aansluiten”

Ook raden we aan niet met een te grote groep van start te gaan. Het beste werkt het om met een kleiner gezelschap te starten; een groep enthousiastelingen die hun schouders eronder willen zetten. Zo’n kleine groep is makkelijker te besturen en het zorgt voor een positieve energie. Dat steekt aan en zorgt dat de rest van de organisatie wil aansluiten, mee wil doen!

Het klinkt wat tegenstrijdig met wat je vaak hoort maar niet iedereen hoeft meteen alles te weten of overal tot in detail bij betrokken te zijn. Sterker nog, als je het de grote massa vraagt, wil de meerderheid dat ook vaak helemaal niet.

Wat men daarentegen juist wel graag wil, is gehoord en gezien worden. Vaak nemen mensen genoegen met een ‘vertolker’ van hun gemoed. De juiste mensen, met verstand van zaken, die de juiste dingen op tafel krijgen op het moment dat het vraagstuk zich aandient.

Communiceer

Successen moet je vieren! We weten het allemaal maar we doen het te weinig. Toch is het van groot belang bij een succesvolle integratie van de SDG’ s in je organisatie. Successen geven energie rondom het thema, successen maken dat anderen meer willen weten.

Dat interesse gewekt wordt.

Communiceren is breder dan alleen het vieren van successen. Durf ook uit te spreken wanneer dingen anders zijn gelopen dan verwacht. Communicatie maakt dat mensen aangesloten zijn en blijven. En dat is nu juist wat we willen. We willen dat die kleine COP-groep (Community of Practitioners) als een sneeuwbal door de organisatie gaat. Bij elke ronde pikt deze weer mensen op.

“Goed, slecht of geen nieuws; communiceer!”

Bouw een verhaal rondom de stappen die genomen zijn. Dat begint met het kunnen uitleggen waarom je tot bepaalde keuzes bent gekomen. Dat gaat een stuk makkelijker wanneer je zorgt dat de Goals die je als focus gekozen hebt, passen bij je organisatie. Het verhaal daarom heen is de basis voor je communicatie.

Een mooie voorbeeld hiervan vind ik de Rabobank. Hoe logisch is het dat juist zij kiezen voor een focus op onder andere SDG 2 (Geen honger) en dat in de praktijk brengen door 10 ideeën te formuleren om wereldwijd voedsel voor iedereen beschikbaar te maken. Of een energieleverancier die worstelde met de invulling van hun eigen foundation en er uiteindelijk voor heeft gekozen om zorginstelling actief te helpen met het besparen van energie (SDG 7).

Een logisch verhaal maakt dat je keuzes eenvoudiger te communiceren zijn.

Samengevat

Doe gedegen onderzoek maar begin vooral. Ga aan de slag met een kleinere groep enthousiastelingen en zorg dat de sneeuwbal blijft rollen. Dit doe je onder andere door te communiceren over de ontwikkelingen. Alleen zo haken mensen aan.

Om te kunnen bepalen of iets goed nieuws of slecht nieuws is, moet je van te voren de verwachtingen uitspreken en vastleggen. Daarover volgende week meer…