fbpx

De afgelopen maanden ervaren wij een enorme toename van bedrijven die aan de slag willen gaan met de Sustainable Development Goals (SDG’s) van de Verenigde Naties. Dat is volledig logisch volgens Tim Mohin:”We leven in een wereld waar grote bedrijven bestaan die het BBP van veel landen overschrijden en we werken met supply-chains die zich over de hele wereld uitstrekken. De private sector speelt dus een cruciale rol bij het realiseren van de duurzame ontwikkelingsdoelen. ”

“Leiders van de kopgroep hervormen de markt!”

De Global Goals bieden toekomstige groeimogelijkheden voor bedrijven, maar vormen ook de basis voor te verwachtte toekomstige regelgeving. Door de doelen op te nemen in de lange termijn strategie van een bedrijf worden potentiële risico’s beperkt en wordt het bedrijf goed gepositioneerd om aan te sluiten op trends in duurzame ontwikkeling. Leiders die in beweging durven te komen, zullen de markten hervormen.

Naar schatting vormen de innovaties, die nodig zijn om de Global Goals te realiseren, een marktpotentieel van minstens 12 miljard per jaar en zorgen ze voor 380 miljoen nieuwe banen wereldwijd. Dat is dus een gigantisch potentieel dat voor het grijpen ligt.

En dan hebben we ook nog de toenemende vraag van de steeds kritisch en bewust wordende consument en andere afnemers. Deze beweging gaat op meerdere vlakken zijn invloed krijgen op het bedrijfsleven. Vraag dat maar eens aan de CEO’s die de afgelopen jaren het veld moesten ruimen vanwege een integriteit schandaal. De consument dwingt de CEO op zijn knieën via Social Media. Volgens onderzoek van PWC is dit aantal ruim verdrievoudigd.

En vergeet niet dat diezelfde afnemer vaak ook leverancier is; en wel van arbeid. Als medewerker spreken zij zich steeds meer uit over waar ze wel of niet willen werken. Vanuit recruitment krijgen we signalen dat het toevoegen van een goede omschrijving van de rol van de organisatie in de samenleving, 40% meer reacties oplevert.

Hoe zorg je dat je inprikt op dit potentieel? Hoe ga je daadwerkelijk aan de slag? Want laten we eerlijk wezen, hoe mooi en nobel de Global Goals ook zijn, ze zijn ook wel erg groots, erg abstract en soms erg ver van ons bed.

We hebben een aanpak ontwikkeld die je helpt bij het nemen van de juiste stappen. Het volgen van deze stappen is nog geen garantie dat alles 100% succesvol zal verlopen, maar het helpt je in ieder geval om structuur te geven aan je ontwikkeling en te leren van de uitdagingen die je onderweg bent tegen gekomen.

De te nemen stappen zijn:

1)   Prioriteer en visualiseer

2)   Acteer en communiceer

3)   Integreer en leer

4)   Rapporteer en nog een keer…

De komende vier weken nemen we elk van de stappen door en illustreren we deze met voorbeelden uit de praktijk.