fbpx

Zoals jullie wellicht al in mijn vorige column hebben gelezen, heb ik, na een korte reset, de draad snel weer opgepakt. Ik denk dat dit in de aard van een ondernemer zit. Stilzitten is geen optie en je werk is echt te leuk om niet te doen. Dus coronacrisis of niet, we gaan door. Er is geen keuze; we moeten en we willen, dus gaan we door! En wat een vreemde, maar stiekem toch ook wel te gekke, weken zijn dit geweest. Ik wil jullie dan ook meenemen in wat ik de afgelopen weken allemaal heb mogen meemaken.

Gebleken is wel dat niets of niemand immuun is voor de grote C. Alles en iedereen wordt op de een of andere manier geraakt. Het lijkt wel of er alleen maar uitersten zijn. Ik hoor weinig verhalen van bedrijven die “gewoon” doorgaan. Ik ken ondernemers die toptijden beleven. Supermarktondernemers die deze periode vergelijken met kerst. Tuincentra en bouwmarkten kunnen met moeite de stroom klanten op een goede en verantwoorde manier kwijt in hun winkels. Ook hoor ik de meer negatieve verhalen van bedrijven (zoals die van ons) die in één klap forse omzetverliezen lijden en in actie moeten komen om te overleven. Hoe dan ook, als ondernemer krijg je te maken de effecten die deze pandemie op de maatschappij heeft.

“Digitaal vergaderen kost me veel meer energie

Digitale energie
Nadat het stof wat was neergedaald, hebben we met het kernteam de koppen bij elkaar gestoken. Dat was zeker wennen, opeens moest alles op afstand en online. En dat is me best tegengevallen. Een digitale vergadering kost me veel meer energie en ik heb moeite om alle details te verwerken. Dit hoor ik terug van veel anderen en om me heen en krijg dan ook steeds meer geluiden dat mensen niet meer van de ene zoom-meeting naar de andere gaan. Even wat tijd inplannen om tot hun zinnen te komen.

Ons eerste webinar
Ook hebben we inmiddels een eerste webinar gedraaid en dat is prima verlopen. Tenminste die feedback kregen we terug van de deelnemers. Zelf waren we kritischer en zagen vooral veel verbeterpunten. Ik voel mezelf zeer senang wanneer ik voor een groep sta; ik krijg daar veel energie van. Het is heerlijk om met de groep te “spelen” en samen tot gave dingen te doen.

De eerste uitdaging was het technische gedeelte. Ik zie mezelf niet als digibeet, maar man, wat moest ik veel leren over online presenteren. Welke systemen zijn er, hoe zorg ik voor de interactie, hoe houd ik de boel aangesloten, et cetera. Skype, Zoom, Teams, er zijn er echt veel. – We kiezen voor Zoom want dat lijkt een goed systeem te zijn – Oh nee, Zoom is niet veilig – Oh het viel eigenlijk wel mee dat lek bij Zoom… Allemaal zaken die aan bod gekomen zijn en die veel tijd en moeite hebben gekost om uit te zoeken en te testen.

Vorige week zijn we live gegaan en we hebben middels een poll interactie kunnen krijgen met de groep. In de poll hebben we vragen gesteld en de deelnemers konden hun antwoord geven. Ook hebben we besloten de webinar met z’n tweeën te doen. Een host en een co-host, geïnspireerd door radioprogramma’s die dat ook vaak doen. De co-host monitorde de vragen en opmerkingen vanuit het publiek en zette die door naar de host.

We zijn nu een tweede sessie aan het voorbereiden. Daarbij willen we experimenteren met digitale break-out-sessies waarbij we de mensen in groepen opdelen die daar met elkaar aan de slag gaan. Ben heel benieuwd of ons dat lukt…

Sociale koffiepraat
Tijdens de voorbereidingen kwamen we er ook achter dat we de koffiepraat misten. En dus hebben we nu elke woensdag de Zinnige Zaken Zoom-lunch. Met een broodje achter de webcam, geen agenda, niets moet en alles mag. En dat is heerlijk. En dat geeft rete-veel energie. Afgelopen week hebben we een online escaperoom gespeeld. Even de grijze cellen uitdagen in een ander setting. Ik kan iedereen dit van harte aanraden. Zo houd je de sociale verbondenheid levend.

Gisteren hebben we zelfs de 50e verjaardag van een van onze mensen gevierd. Verkleed en al hebben we Abraham toegezongen. Ik kan je verklappen dat was hilarisch. En gelukkig heb ik de beelden bewaard, je weet maar nooit wanneer deze nog van pas komen 😉

Corona-lessen
Met mijn netwerk heb ik momenteel de mooiste gesprekken. Je hoeft niets te verkopen, er is geen agenda, er is vooral samen delen en samen ervaren. We hebben het over de lessen die we kunnen trekken uit deze crisis. Churchill is al voldoende aangehaald deze weken, maar hij heeft zeker gelijk. Deze crisis heeft ons ook heel veel goede dingen gebracht en ik hoop van harte dat we als maatschappij vast blijven houden aan deze zaken.

Van de week beluisterde ik een interview met Peter Bakker en hij gaf aan dat hij recent een online presentatie had gegeven en dat hij in het verleden voor diezelfde presentatie van 15 minuten in een vliegtuig was gestapt. Hij vroeg zichzelf hard op af of hij dit na deze intelligente lockdown nog steeds zou doen. Dat zijn mooie dingen. We worden ons opeens bewust van ons gedrag nu we dingen anders moeten doen. Corona heeft ons van onze automatische piloot gehaald zou je kunnen zeggen.

“Soms is het ook wel eens fijn om geen keuze te hebben!”

Al met al waren het enerverende weken waarbij ik als ondernemer veel geleerd heb. Ik heb mijn collega’s beter leren kennen, hoe vreemd dit ook mag klinken… En we hebben ons bedrijf sterker gemaakt.

Een voormalig leidinggevende van me zei ooit eens “soms is het ook wel eens fijn om geen keuze te hebben!”. En hoe waar is dit gebleken de afgelopen weken!

 

(Deze column is eerder verschenen op www.coronakrant.nl)