Goed doen in werktijd is een feestje

Een bedrijfsuitje voor het goede doel ofwel een maatschappelijk bedrijfsuitje. Het idee bestaat al bijna vijftien jaar. Hoe is het ontstaan? Tijd om de afgelopen jaren eens wat nader te bekijken.

Eind jaren ’90 van de vorige eeuw werd een bureau opgericht dat maatschappelijke bedrijfsuitjes aanbood. Dit vanuit de gedachte dat mensen die alles goed voor elkaar leken te hebben iets gingen doen voor mensen voor wie het leven anders had uitgepakt.

Veel bedrijven die zo’n uitje boekten, waren Nederlandse vestigingen van Angelsaksische bedrijven voor wie ‘goed doen’ in werktijd deel uitmaakte van het bedrijfs DNA. Het Nederlandse bedrijfsleven had dit onderwerp niet eerder ontwikkeld omdat de overheid eigenlijk voor iedereen wel een potje of loket had waar men aan kon kloppen.

Eind jaren negentig, begin van dit millennium is voorzichtig aan steeds duidelijker geworden dat de rol van de overheid af ging nemen was. De beschikbare geldstromen werden langzaam kleiner en met de vergrijzing voor de boeg leek het er ook niet op dat dit weer aan zou trekken.

Hierdoor is meer en meer de nadruk komen te liggen op zelfredzaamheid van bevolkingsgroepen. Dit is met name goed zichtbaar geworden in de wereld van de zorgverlening. Naarmate de jaren verstreken, werd steeds duidelijker dat maatschappelijke organisaties in de zorg behoefte had aan samenwerking met het bedrijfsleven, wilden ze hun waardevolle werk kunnen blijven doen.

Voor bedrijven bleek dat ‘iets doen voor de samenleving’ ook meer in zich had dan alleen een dagje goed doen. Ze haalden uit deze kennismakingen iets waar bedrijven permanent naar zoeken. Motivatie.

Zinnige Zaken
Salaris en carrièremogelijkheden zijn belangrijk op de kortere termijn maar na enkele jaren trouwe dienst moeten werkgevers uit een ander vaatje gaan tappen, willen ze de mensen binden en boeien. Soms was een ochtend klussen op de kinderboerderij al genoeg om te merken waarom bedrijven hier ook iets waardevols uit konden halen. Iets doen voor een ander levert namelijk iets extra’s op dat met de meeste motivatieprogramma’s niet te bereiken is; een goed gevoel. En dit gevoel zet zich ook vast in een herinnering die blijvend is gebleken. Pluspunt is ook nog eens dat het gemakkelijke te bereiken is en niet veel meer kost dan tijd en wat geld om het te organiseren.

Alle teambuilding programma’s met ingewikkelde uitdagingen ten spijt. Uiteindelijk gaat het erom of de ervaring blijft hangen. En dat is zeker het geval.

Mensen komen met een maatschappelijk bedrijfsuitje in korte tijd met beide benen op de grond te staan en nemen dan ook veel gemakkelijker beslissingen die over een gezonde toekomst gaan.

En daar gaat het om. Om onze toekomst als onderdeel van al wat samen leeft op aarde.