Hoe de WKR een geschenk is voor de samenleving

De nieuwe werkkostenregeling (WKR) is per 1 januari 2015 ingegaan. Het maximale onbelaste budget is gesteld op € 400,00 per medewerker. Wil je als chef je medewerkers méér geven dan wordt dit stevig belast. De bedrijfsfiets en voorheen de PC zijn hierdoor wel erg kostbaar geworden.

Ook de markt voor fors geprijsde teamuitjes en incentives maakt spannende tijden door. Afgezien van de vraag of het bedanken of fêteren van je medewerkers nu werkelijk zo duur zou moeten zijn, is er nog een vraag die opdoemt. Waarderen medewerkers dure uitjes meer dan goedkopere? Is goedkoper per definitie minder goed?

Wat dat betreft hebben we bij Zinnige Zaken de afgelopen 15 jaar de nodige ervaring opgedaan. Een uitje hoeft niet heel duur te zijn om mensen het gevoel te geven gewaardeerd te worden,. Het ligt er aan wat je ze aanbiedt.

Zinnige Zaken organiseert maatschappelijke teamevents waarbij medewerkers iets gaan doen met/voor de samenleving. Iets doen voor mensen voor wie het leven anders heeft uitgepakt, geeft oprechte en bijna instant voldoening. Maar ook de baas wordt door zo’n gebeurtenis op een andere manier gewaardeerd. Ze zien hem op een andere manier, vanuit een diepere gevoelslaag.

Tijdens het event hebben medewerkers veel plezier, de catering is goed verzorgd en als men dat wenst staat er een touringcar klaar om ze naar hun “werk” te brengen.. Ook het optreden van een topartiest kan geregeld worden. Net als bij andere uitjes.

Samen naar een voetbalwedstrijd, de dierentuin of een museum gaan, de mogelijkheden zijn onbeperkt. Het enige verschil is dat jij en je collega’s niet de enigen zijn die plezier hebben. Er is een gezelschap bij dat hier zonder jullie wellicht nooit zou komen. Misschien omdat ze verstandelijk beperkt zijn of niet zelf kunnen lopen of om andere redenen. En jij en je medewerkers kunnen toch best wel even een rolstoel naar binnen duwen, toch?

Vanuit het perspectief van bedrijfsuitjes is deze WKR een zegen voor de samenleving. Maatschappelijke teamuitjes blijken nl. van nature goed in deze aangescherpte wet te passen. Ze waren al nooit erg duur maar met een kleine twist worden ze alleen maar goedkoper voor de opdrachtgever. Zo kan men bijv. een (korte) vergadering vooraf laten gaan aan deze teamdag. Het vergaderen valt buiten de WKR. Ook zijn maatschappij gerichte uitjes synoniem aan teambuilding. En als je een trainingsdoelstelling toevoegt dat valt ook deze buiten de WKR. Een compleet uitje komt dan financieel ineens in een andere daglicht te staan.

Daarnaast merken wij dat, sinds de crisis een beetje uit het dal klimt, steeds meer bedrijven bewust kiezen voor een maatschappelijk teamuitje. Men staat meer dan ooit met beide benen op de grond.

Steeds meer bedrijven voelen de behoefte om tijdens deze dag  iets voor een ander te betekenen.

Aan de slag dus en naast de gedachte goed te doen, blijft er meer dan genoeg budget over om uit te geven aan nog een avondje uit eten en een kerstpakket.