Beekdal Lyceum gaat op maatschappelijke stage

Op 15 januari stonden ze allemaal klaar. Na een ochtend in de klas de do’s en dont’s aangehoord te hebben van diverse specialisten, gingen de leerlingen van het Beekdal Lyceum op maatschappelijke stage. Was men voorheen nog wel tevreden met het fluiten van een wedstrijdje bij de eigen voetbalclub om zo tot 10 studiepunten te komen, dit jaar ging het anders.

Waarom?

De bedoeling van een maatschappelijke stage is dat leerlingen een dag meemaken waarop ze kennismaken met de wereld in hun directe omgeving. Dat ze in de gaten krijgen dat er mensen zijn voor wie het leven anders heeft uitgepakt. In principe hoef je daar als leerling van een net lyceum niet zo een, twee, drie mee in aanraking te komen. Als er in je familie geen zichtbare problemen zijn in de zin van gehandicapte familieleden, mensen met psychische problemen of andere handicaps dan kan het zijn dat je echt niet veel weet van dit soort zaken. Op de vraag of men wist wat vrijwilligerswerk was, werd hoofdzakelijke nee geantwoord. Sommigen wisten wel dat dit onbetaald werk doen is voor een ander maar voorbeelden konden ze niet echt bedenken. Ook hadden enkelen het idee dat dit iets was voor oudere dames in een bloemetjesjurk.

Dichtbij huis

De link die gelegd werd naar alle mensen die op zaterdag jouw voetbalwedstrijd mogelijk maken, was dan ook een regelrechte eye-opener. Ooooh. Maar goed, belangrijk dus die maatschappelijke stage. Want als jij opgroeit zonder idee over hoe de wereld echt in elkaar zit dan ben jij straks aan het werk en dan gaat je bedrijf misschien ook werken zonder dit te weten. En dat is nou juist niet de bedoeling. Hadden er maar meer mensen in bepaalde sectoren maatschappelijke stage gelopen de afgelopen dertig jaar of in werktijd vrijwilligerswerk gedaan.

Indruk

In ieder geval heeft deze dag tussen “andere” mensen op veel leerlingen een grote indruk gemaakt, getuige de presentaties de dag later in de aula. Het blijven natuurlijk pubers die vooral niet laten zien dat iets ze raakt maar als specialist in dit soort activiteiten kun je dat na 15 jaar wel aanvoelen.

Wat hebben ze gedaan?

De leerlingen hebben gewerkt op een zorgboerderij, bij een vakantieoord voor families met gehandicapte kinderen, in een aangepaste manege, een verpleeghuis en bij een dagcentrum voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Goed gedaan! En zeker voor herhaling vatbaar.

Ook tot grote tevredenheid van hun opdrachtgevers; de betreffende instellingen.
20150115_132538

20150115_132539En natuurlijk samen lachen Het is een leuke dag Hokken schoonmaken Hout kloven en opstapelen Lunch maken voor ouderen Op de fiets naar stage Tijd voor koffie Wat gaat het worden