Bedrijfsuitje: smeermiddel of linke soep? (pers)

Bedrijfsuitje

door Sandra van Maanen / De Gelderlander
Het lijkt zo leuk: het bedrijfsuitje. Maar soms zitten er minder plezierige kanten aan. Je moet met je collega’s gezellig doen en niet iedereen heeft daar zin in. Een dag samen optrekken, kan toch nuttig zijn, mits je goed nadenkt over het doel van het uitje.

Hoe zinvol is het bedrijfsuitstapje, het jaarlijkse moment waarop collega’s een dag samen op pad gaan? Sportief, cultureel, uitdagend of met een maatschappelijk verantwoord doel. Samen stallen uitmesten op de Manege zonder Grenzen bijvoorbeeld. Een dag weg van de zaak, los van de geldende hiërarchie. We zijn allemaal gelijk.

Prima gedachte, maar is het wel fijn van rol te veranderen? Staat je teamleider als popiejopie grappig te zijn, wat wordt dan van jou verwacht? Helpt het, levert een bedrijfsuitje werknemers een goed gevoel en het
bedrijf resultaat op? Staat er na afloop een team, is er meer begrip en spirit?

Mensen die elkaar beter kennen, communiceren makkelijker en presteren als team beter. Maar of activiteiten als paintball of een survivaltocht daarvoor het recept zijn, is de vraag. Vooral als je verplicht moet meedoen. Dat laatste is, in combinatie met geheimzinnigheid over de invulling van de dag, voor veel werknemers redèn een smoes voor afwezigheid te verzinnen.

The Universiry of Chester onderzocht of bedrijfsuitjes teambuilding en groepsdynamiek bevorderen. Een aanwijsbaar verband tussen dergelijke activiteiten en groepsverhoudingen werd niet ontdekt. Dat bedrij-
ven toch geld vrijmaken voor het jaarlijkse uitje, zegt waarschijnlijk meer over de gezelligheid, het creëren van het ‘wij-gevoel’ dan over zakelijke belangen.

Bedrijven willen wel weten of kosten van een bedrijfsuitje kunnen worden omgezet in bedrijfsresultaat. Volgens Mark Wichmann, sales director van EventBranche, is return on investment bij bedrijfsuitjes zelfs een trend. “Van elke euro die je er in stopt, kan worden berekend hoeveel het oplevert qua kennis en prestaties. Daar zijn formules voor.”

Een veelgemaakte fout is volgens hem dat er niet wordt nagedacht over het doel van bedrijfsuitjes. “Wat wil je bereiken? Is verbondenheid het doel, weet dan dat zoiets niet altijd haalbaar is. Sterker, het kan best dat je elkaar na een bedrijfsuitje háát. Moet het uitstapje meer opleveren dan fun, trek er dan budget voor uit, zoek eventueel een eventmanager met verstand van zaken.” Het doelgericht invullen van een dagje uit, is ook volgens Henk Slikker, eigenaar van TheFirstStep.nu, het enige recept. Hij vindt bedrijfsuitstapjes een arbeidsvoorwaarde, mits ze goed georganiseerd worden. “Wil je die dag samenwerking op de werkvloer stimuleren of is ontmoeting van collega’s je doel? Begin pas met organiseren als die keuze is gemaakt.”

CIJFERS

• 47 procent van de werknemers heeft nooit een bedrijfsuitje
• 65 procent heeft wat te klagen
• 42 procent klaagt omdat vooraf de bestemming van het uitstapje niet bekend is
• 12 procent is na afloop ontevreden
• 25 procent van de werknemers heeft geen voorkeur voor het soort bedrijfsuitje, als er na afloop maar wordt geborreld.
• 33 procent vindt dat de personeelsvereniging de dag moet organiseren.

TOP VIJF

• Sportief (27 procent)
• Uit eten (21)
• Creatieve workshop (13)
• Ouderwetse activiteiten als bowlen (10)
• Maatschappelijk verantwoord (4)

Bron: NationaleVacaturebank.nl

Volgens Slikker is het belangrijk te luisteren naar wat mensen willen. “Zelf kun je paintball fantastisch vinden, veel mensen vinden er niets aan. Een fietstocht organiseren en er ter plekke achter komen dat een collega wegens beperkingen niet meekan, is pijnlijk en leidt tot irritatie bij de hele groep. Iedereen tegemoetkomen kan niet, maar kies in elk geval een concept dat meer mensen leuk vinden. En doe niet in gewikkeld. Een uitje kan ook een feest zijn, met een goed buffet en een deejay.”

Ongelukken en blessures lijken inherent aan bedrijfsuitjes. Volgens Wichmann wordt er nogal gerommeld in de branche . “Met een kop koffie met cake, een paar palen om een vlot te bouwen, een beekje en een steengrill ben je er niet. Bezuinigen op deskundige begeleiding, veiligheid en kwaliteit is dom. Voorbeelden dat het kan misgaan, zijn er. In de Achterhoek kwamen in 2007 twee medewerksters van Kruidvat om toen een vlot omsloeg. En onervaren bestuurders op pad sturen met een haperende 4X4 quad, zonder veiligheidsinstructies, is vragen om ellende.”

Spectaculair hoeft het niet altijd te zijn, vindt Wichmann. “Stadswandelingen met gps zijn populair, een prima concept om samenwerken te stimuleren. Ook uitjes met een maatschappelijk verantwoord of groen karakter zijn hot.

De ‘beste’ bedrijfsuitjes worden afgesloten met een borrel. Een valkuil. Tenminste, als de drank te rijkelijk vloeit. Uit een peiling van de carrièresite Monsterboard.nl blijkt dat 45 procent van de Nederlandse werknemers zich wel eens heeft misdragen op een bedrijfsborrel of -uitje. Het kan gezichtsverlies opleveren. En zelfs ontslag.

Renate van Maanen werkte jaren in de bedrijfsevenementenbranche. “Er kwamen groepen waarbij alles vrolijk verliep, maar af en toe hadden we ook lieden die het niet zo nauw namen. Ze waren een dagje uit, met een slok op gingen de remmen los. Of werknemers zich ten opzichte van collega’s grensoverschrijdend gedroegen, weet ik niet, maar de bediening had last van de vrije omgangsvormen. Er werd aan borsten en billen gezeten, van alles geroepen. Ik zette knop om, maar leuk? Nee, dat was het in geen geval.”